Assalamualaikum.welcome to my blog..kalau ada sebarang pertanyaan atau nak saya buat entry tentang apa2, email saya di happybearstory@yahoo.com :)

Tuesday, October 5, 2010

pengalaman dan persahabatan...dua perkara yang berbeza..tapi di kaitkan dalam satu cerita??

mmm..berdasarkan tajuk utk entry nih...org akan pelik..atau lebih tepat lg..org akan tanya kenapa ianya berkait...cerita nih ade la ckit2 berkaitan dgn dunia aku...
kite mulakan dengan persahabatan....

sahabat.....bila kite semakin dewasa..kita faham apa itu sahabat..kita akan sedar sahabat untk suka dan duka sangat penting dalam hidup kita...kita takkan boleh hidup sendirian...sebab kite kene ade org sekeliling untuk meluahkan apa yang kita rasa..adalah satu insiden nih...walaupun cite dye tak berapa nk berkait..tp jawapan yg kawan aku bg kt minah uh...boleh di gunakan utk post nih..member aku nih kire alim ckit laa...dye akan ronda kawasan sekolah..nk elakkan maksiat..pas uh.. minah uh ngan pakwe yg die syg uh kantoi laa...

dorg berdebat la ngan member aku nih...yg minah paling over laa..pakwe dye kategori dayus gak aku ase..senyap jerr...minah nih ckp laa..

"kubur kau,kubur kau...kubur aku, kubur aku laa.."
 mybe dye igt kawan aku akan diam..tapi dia dpt jawapan lagi baek punya...haa..dan jawapan nih la yg aku nk korg renung2kan..
"mmg la kubur kau,kubur kau..kubur aku, kubur aku...tapi yang nak kafankan ko nnt aku..yg nk sembahyangkan ko aku...yang nk tanam ko nnt aku.."
haa..tu dia ayat mmber aku uh....yg sebenarnya aku nak bg tahu..kita nih tak boleh hidup sorg2..bkn la maksud aku nk bergantung harap jer pada org..tp kite perlukan org sekeliling untuk menceriakan hidup kita..

ok..masuk cite pasal pengalaman..

kite sbgai manusia kene belajar dari pengalaman..belajar dari kesilapan lalu...ko tahu ko penah buat silap..kenapa nk ulangi lagi...sepatutnya ko blajar dgn apa yg dah ko lalui dulu...bkn nk ckp kt ko sorg..tapi aku pown ade kisah hidup aku yg mcm tu...
kisahnya...aku first tyme dok asrama..so xbesa la nk share2 brg nih...n dulu aku duk kt umah sorg, tibe ramai...mmg mula2 uh rimas laa...so,perangai aku pown agak laen...so bila lama2 ko perangai cm uh..mesti org tak suka..bila masuk f5..aku mula fikir...dan di sini aku belajar dari kesilapan yg lalu..

kesimpulan untuk post nih sebenarnya..aku nk bgthu..pada semua la termasuk diri aku...kita kene belajar dari kesilapan yang lalu...ko tahu bnda uh dh penah jadi tahun lpas..ko buat kan kawan lama ko..kenapa nk buat balik dalam dunia baru ko nih..kenapa?ko rase ko boleh hidup sorg2?ko rase hepy k duk sorg2 dalam kelas..ape yg tgh jadi skrg nih..kite org bkn nk jadikan ko musuh..kite org bkn nk pulaukan ko..tapi kiteorg nk ko sedar dan belajar dari kesilapan..tak salah rendah kan ego tuh...dan untuk pengetahuan ko..aku sayang ko sgt2..kalau aku tak sayang ko...aku akan biarkan apa yg jadi kt ko...aku takkan ade dgn ko tyme ko sedih..dan kalau ko sedar..itu erti sebenar persahabatan...klu ko terbaca blog aku nih...aku nk ko tahu..AKU SAYANG KAU SEBAGAI SAHABAT AKU DUNIA DAN AKHIRAT..dan kalau ko rase ak nih kawan ko lg..kite buang citer lama..mulakan dengan lembaran yg baru...
sekiann..RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL...=)

No comments:

Post a Comment