Assalamualaikum.welcome to my blog..kalau ada sebarang pertanyaan atau nak saya buat entry tentang apa2, email saya di happybearstory@yahoo.com :)

Tuesday, January 31, 2012

repost : DALAM BENCI ADA RINDU-part 1

di KLIA….
Shazmira dan Datin Sharmila menunggu ketibaan Shahir yang pulang ke malaysia setelah menghabiskan pengajiannya di london…
“mira..tu macam abang jer..” kata Datin Sharmila sambil menunjuk ke arah seorang pemuda.
“abang!!!!” jerit Shazmira dengan selamber badak dia tanpa peduli orang sekeliling yang memandang pelik ke arahnya.
Sekilas itu jugak tangan Datin Sharmila mencubit lengan anak gadisnya yang sengal ubi tu…
“awak tu anak dara..cuba sopan sikit..”bebel Datin Sharmila..namun shazmira tidak mengendahkanya…
Shahir mendekati ibu dan adiknya….
“assalamualaikum mama..”
“waalaikumsalam..balik jugak anak mama ni…”jawab Datin Sharmila sambil memeluk anak bujangnya itu..
Shazmira menyalam tangan abangnya dan dengan muke slamber “ingat abang bawak minah salleh sekali…”
“abg igt nak bawak..tapi takut mama pengsan pulak kt sini” jawab shahir. Terkekeh kekeh dua beradik tu mengenakan mama mereka…
Datin Sharmila menggeleng melihat perangai anak2 mereka yang gurauan yang kadangkala melampau tapi menghiburkan.
“dah..jom balik…” ucap datin suhaila.

                                  *************************************

Di rumah Dato Hisham…
Sewaktu mereka berkumpul di ruang tamu…
“haa…elok la abang dah balik ni..boleh la kerja dekat syarikat kita tuh…tak lama lagi pown abg kene ambik alih tempat ayah” kata Dato Hisham pada Shahir.
Belum sempat Shahir menjawab,
“abang ni macam tak sabar2  pulak….anak kita ni kan baru balik” balas Datin Sharmila. 
Shahir membisukan diri manakala Shazmira tak sudah2 dengan sneknya tanpa menghiraukan perbincangan remaja2 purba..
“ayah…sebenarnya abang dah fikirkan sebelum ni…abang akan kerja di syarikat kita tuh..”
“alhamdulillah” ucap dato hisham.
“tapi…”
“dah tapi apa pulak nih”kata Dato Hisham dengan tak sabar
“tapi sebagai despatch”
Ha.????????????
Semua ternganga mendengar ayat shahir yang terakhir tak terkecuali Shazmira yang sampai tersedak sneknya.
Shahir dengan pantas menepuk belakang adiknya itu.tu lah..anak dara gelojoh ni lah akibatnya kutuk Shahir pada adiknya.
“abang ni biar betol..cukup la adik kamu sengal..takkan kamu pun dah berjangkit sama..”kata Datin Sharmila sambil mengeluh
“eh, mama ni..abang yang ckp asal mira lak yang kene…adehh”jawab Shazmira..
“mira..”nada Dato Hisham yang cukup menunjukkan yang dia kurang gemar apa yang di tuturkan oleh Shazmira.tertunduk budak becok itu.
“boleh abang jelaskan kenapa abang nak buat mcm tuh.”smbil mengalihkan perhatiannya pada shahir semula.
“abang nak mula dari bawah ayah..abang nak rasa susahnya ayah bina syarikat keluarga ni dengan uncle din..lagi pun abang nak kenal kawan yang sebenar..abang tak nak diorang kawan dengan abang sebab abang anak dato hisham..”panjang lebar bicara shahir menjelaskan niat sebenarnya.
Akhirnya setelah berfikir panjang…
“baiklah..ayah setuju..tapi sementara saja”ucap Dato Hisham.
Datin Sharmila hanya menyokong sahaja apa yang suami dan anaknya persetujui.
Tiba-tiba  Shazmira bersuara
“eh…perangai abang ni sama jer macam…”
Belum habis ayat Shazmira dia di tegur dengan padangan mata Datin Sharmila yang memberi amaran..
“macam sape.?” Tanya Shahir
“err…macam movie melayu sekarang ni..”pandai pulak dia mengelak..
Hurmm…macam ape ye??nntikan….

No comments:

Post a Comment