Assalamualaikum.welcome to my blog..kalau ada sebarang pertanyaan atau nak saya buat entry tentang apa2, email saya di happybearstory@yahoo.com :)

Sunday, January 11, 2015

Kpop, gadis bertudung, soalan cepu cemas?

Assalamualaikum semuaa...wuhuuuuuu, almost two years tak tengok blog sendiri.rasa blur pon ada gak ni...sebab utama tak bukak blog ni sibuk kerja..kedua sebab tak ada idea..hahaha,sebab sekarang dunia aku office dengan rumah je...gila bosan kan? lol.

aku terasa nak tulis entry hari ni lepas terbaca dorang kecoh2 kat social network pasal budak2 bertudung tu sakan berpeluk dengan abam2 korean (aku tak tahu pon sapa retis tu) semalam...ada konsert ea semalam? see, tak mengikuti perkembangan betul ..hahaha..dan nak relate kan dengan soalan yang aku terima baru2 ni,.

First, aku tak nafikan isu semalam tu mencemarkan imej Islam dan gadis bertudung. sangat ok! Dorg cuma fikir wuhuuu abam korea peluk aku...kau hadoo? tapi fikir balik, benda ni jadi isu sebab that girl bertudung..cuba kalau yang kena peluk tu free hair? (no offence ya pada yang free hair) mesti tak viral sangat..sebab apa? sebab benda tu da macam jadi benda biasa kat generasi sekarang ..kann..tengok drama tv sudah ..scene peluk2 kiss dahi tu biasa dah .alasan, dalam drama tu suami isteri, adik beradik, ibu anak..bukan artis je..orang biasa pun chill je kiss dahi sekarang ni..tak caya? pergi pavillion ke, bukit bintang ke ..confirm ada..tapi sebab dorang free hair..'take a chill la bro' gittewww ..

Hari tu kawan office aku tanya( chinese girl)
colleague : u dekat luar office pakai tudung ke?"
me ; pakai..why?
colleague : I ingat u tak pakai. sebab ramai je malay tak pakai. itu tudung wajib ka?
me ; 'gulp' in our religious memang wajib la..
colleague : tapi apa pasal ramai tak pakai? and ramai I tengok malay hisap rokok..bole ka?

kalau korang jadi aku masa ni apa korang nak jawab? telan ayaq lioq aku nak jawab tau dak..Rasa mengigil nak jawab..sebab takut kalau aku salah jawab, aku akan malukan agama Islam..soalan ni rasa lagi berat dari soalan 'bila kau nak kawen?' jujur tulus dan ikhlas ..

masa tu aku teringat ada satu novel yang aku baca yang dapat soalan yang serupa dengan ni ...dan aku rasa jawapan tu mungkin betul..
aku cakap kat kawan aku tu .. memang bertdung tu wajib ( aku tak sebut aurat sebab nanti dia tak paham) dan merokok tu haram.. macam agama lain..ada yang patuh pada suruhan agama masing2..ada yang main langgar je..Islam tak salah..yang salah orang yang tak patuh pada suruhanya ..
Itu je yang mampu aku jawab..

Conclusions, pada semua..termasuk manusia yang sedang menaip entry ni..berjaga jaga dalam setiap tindakan kita sebab setiap yang kita buat mencerminkan agama kita .. Orang yang marah2 dorang semalam pun, pleasa la, korang maki budak2 tu..menunjukkan korang sama level je..yes, semua orang marah, tapi bahasa tu jaga la sikit yer...

sekian nota merapu untuk hari nih ..esok keje, moh ler tido ;)

ni campuran korea dan jepun..hahaha..both my favourite
bagi aku ok je minat..tapi berpada pada la ye.

tuan tanah nak jugak letak gambar..
jangan salah paham ea..ni bukan promote diri..
ni gambar masa syuhada kawen ri tu..








No comments:

Post a Comment